Τετάρτη 18 Ιουλίου 2007

Στην κουζινα, το σαλονι των μικροαστων

… διαδραματίζονται οι ζωές μας από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου… όχι πως λείπουν τα σαλόνια από τα μικροαστικά μας σπίτια – άντε τη δεύτερη γενιά των μεσοαστικών σπιτιών – και σαλόνι έχουμε και Home Cinema και τίβι ρουμ μην σου πω, και πλήθος άλλων σύγχρονων υποσχέσεων αναψυχής… αλλά κάποιο ακαταμάχητο μυστικό καθιστά την κουζίνα εδώ και χρόνια, την καρδιά των γεγονότων που δονούν το μικρόκοσμό μας…

.. πώς μου ήρθε τώρα αυτό το φλας και αποδίδω τα εύσημα στις απανταχού κουζίνες!? κάποια στιγμή το απομεσήμερο με βρήκε ζαβλακωμένη στην κουζίνα μου να πίνω νερό και ενώ η έδρα των επιχειρήσεών μου είναι ασυζητητί το σαλόνι και πρωταγωνιστής ο καναπές, εν τούτοις, ένιωσα την επιθυμία να ξαποστάσω για λίγο σε μια από τις καρέκλες που δρόσιζε ο δυνατός αέρας καθώς ορμούσε μέσα από το ανοιχτό παράθυρο… κοίταξα τις καρέκλες με ζήλια ερωμένης που πιάνει στα πράσα τον αγαπημένο της να χαρίζει τα χάδια του σε άλλη και αποφάσισα να διεκδικήσω μερίδιο στην απόλαυση… τράβηξα την πλησιέστερη καρέκλα και κάθισα, άναψα τσιγάρο και άφησα τον αέρα να μου ανακατεύει τα μαλλιά και να ανακουφίζει το πυρακτωμένο δέρμα μου με τέτοια μαεστρία που η τσαλακωμένη νυχτικόμπλουζα μόλις που έφερνε αντίσταση..

… ακολούθησαν κάποιες στιγμές που ξέφυγαν από το χρόνο που μετρούσε αδιάλειπτα και έτσι όπως αιωρούμουν μεταξύ πραγματικού και φανταστικού καθισμένη στην καρέκλα, έκλεισα τα μάτια μου και διακτινίστηκα στο κατάστρωμα κάποιου πλοίου με προορισμό άγνωστη νήσο της Μεσογείου… η φαντασίωση αυτή δεν άργησε, ωστόσο, να υποχωρήσει πρόθυμα μπροστά στις μνήμες που ξεχύθηκαν απ’ το χρονοντούλαπο των παιδικών μου χρόνων… σύντομα βρέθηκα σε μια άλλη κουζίνα με πόρτες διάπλατα ανοιχτές και κλαριά από λεμονιές να στριμώχνονται στα παράθυρα, ο φούρνος ψήνει γεμιστά κι εμείς έχουμε λιώσει κάτω από το βάρος του καλοκαιριάτικου μεσημεριού… λίγες κουβέντες, νωχελικά κορμιά και η προσμονή του απογευματινού μπάνιου έκδηλη στα πρόσωπά μας – τουλάχιστον εμάς των παιδιών, για τους μεγάλους δεν ξέρω πόσο γλυκιά ήταν αυτή η προσμονή – είμαστε στην κουζίνα του εξοχικού μας και μπορώ να πω πια μετά βεβαιότητας ότι είναι η μόνη κουζίνα που αγάπησα στη ζωή μου… ίσως γιατί αν και εκτελούσε αγόγγυστα τα καθήκοντά της έμοιαζε περισσότερο με υπαίθριο καθιστικό έτσι όπως ήταν εκτεθειμένη στα τρία σημεία του ορίζοντα… ή ίσως ακόμα καλύτερα γιατί σε κείνη την κουζίνα μάς θυμάμαι όλους πιο χαρούμενους και αγαπημένους από κάθε άλλη εποχή του χρόνου…

…η επίσκεψη μιας σφήκας που πιθανότατα με πέρασε για νεκρή φύση ιδανική για μια στάση μετά από ατελείωτες ώρες πτήσης με επανέφερε στην πραγματικότητα… ανοίγοντας τα μάτια μου έριξα μια ματιά στη δική μου κουζίνα πια και δεν μπόρεσα να αποφύγω μερικές σημειολογικές παρατηρήσεις…

…συνταγές από το Μαρόκο έχασκαν ανοιχτές πάνω στο τραπέζι, με ολοφάνερη τη φιλοδοξία να γίνουν το τιμώμενο πιάτο μιας ημέρας μαγειρικού οίστρου που ομολογώ ότι σπανίως με επισκέπτεται… ο νεροχύτης άστραφτε καθαρός αν και τελευταία τον διακρίνει ένα παράπονο γιατί νιώθει παραμελημένος… μόλις που φιλοξενεί ποτήρια του φραπέ, μαχαιροπήρουνα άντε και κανένα τάπερ από λαδερό.. τα υπόλοιπα περνάνε κατευθείαν στην ανακύκλωση… το ψυγείο μου ωστόσο είναι πολύ καλύτερο από αυτό του μέσου εργένη όσον αφορά το περιεχόμενό του… το βλέμμα μου στέκεται περήφανα στο πρόσφατα αποκτηθέν τραπέζι της κουζίνας στο οποίο κάνουν παρέα τέσσερις καρέκλες σε ένα ωραιότατο ροζ μελανζέ … είμαι σίγουρη ότι δεν υπάρχει σε κανένα άλλο σπίτι αφού το είδα σε εστιατόριο και το παρήγγειλα κατευθείαν από τον προμηθευτή του… κατά τα άλλα, σκόρπια εδώ και εκεί κάποια σουβενίρ από την αρχαιότητα δηλ. την εποχή της συμβίωσης που η κουζίνα γνώρισε μεγάλες δόξες… καμμιά φορά την πιάνω μελαγχολική να αναρωτιέται εάν θα γνωρίσω ποτέ κανέναν άλλον που να της φέρεται με τόση λατρεία… η αλήθεια είναι ότι μετά το χωρισμό η κουζίνα έπεσε στην αφάνεια, ποτέ δεν κατάφερα να σταθώ αντάξιά του σε αυτό τον τομέα…

…αρκετά όμως, γιατί τα μαλακά μου μόρια πιάστηκαν πάνω στην ψάθινη καρέκλα και αποζητούν το βαθούλωμα του καναπέ που έχουν σμιλέψει τόσο αριστοτεχνικά για αμέτρητες ώρες… ωραίο το ταξιδάκι με θέμα τις κουζίνες της ζωής μου αλλά το παρόν στέκεται ανυπόμονο μπροστά μου και δεν μπορώ – ούτε και θέλω - να το αγνοήσω άλλο…

5 σχόλια:

Είδωλο είπε...

Περα απο τον εκπληκτικο τροπο γραφης σου, μου θυμισες τα καλοκαιρια στο χωριο πριν να γινει τοσο δυσκολη οικονομικα η ζωη και ο χρονος γινει πραγματικα χρημα... Ωστοσο και εδω στην Αθηνα δεν εχουνε αλλαξει και πολυ τα πραγματα το 80% αυτων των μικρομεσαιων/μικροαστων (δεν συμφωνω με τον 2ο ορο) στους οποιους τυγχανει να ανηκω ακομα και σημερα δεν εχει την πολυτελεια του σαλονιου και η ζωη εκτιλυσσεται στην κουζινα, περαν την ανεσεως που υπαρχει στο καθε σπιτι ειναι παρατηρημενο απο αρχαιοτατους χρονους οτι η οικογενεια και γενικοτερα τα πληθη οταν θελαν να κοινωνικοποιηθουν μαζευονταν γυρω απο εστιες (ελλειψη τζακιου και επειδη τις παλαιοτερες εποχες η φουφου ητανε στην κουζινα γιατι εκτελουσε και χρεη ηλεκτρικης κουζινας) η οικογενεια μαζευονταν εκει. Απο εκει και περα, παντα οι καλυτερες στιγμες συνοδευονται απο μυρωδιες γευσεις και οραματα(οχι με την εννοια την σημερινη αλλα σαν αναμνησεις) και οι 3 αυτες αισθησεις δεν επερχονται του κορεσμου κα παντα ειναι αυτες που θα αναζητουμε αποθηκευμενες στην μνημη μας για να μας υπενθυμισουν ωραιες στιγμες.

σορολόπ είπε...

... κι εγώ βρίσκω εκπληκτικό το γεγονός ότι αυτό το κείμενο άγγιξε ένα παιδί 24 χρονών - χωρίς ίχνος υπονοούμενου - πρέπει να είσαι πολύ ιδιαίτερος :)

Είδωλο είπε...

Σε ευχαριστω πολυ με κανεις να κοκκινιζω, βεβαια για να πω την αληθεια μου οτι μεσα απο την σκληροτητα της ζωης αυτο που εχω αποκομησει ειναι οτι δε συμφερει (ψυχολογικα) να ειναι και πολυ ξυπνιος τη σημερον ημερα, Η αγνοια ισως να μην ειναι ευτυχια ειναι σιγουρα χαρα, και σαν υποκατατατο της ευτυχιας θα μου αρκουσε.
Συνεχιζε να γραφεις
απεκτησες εναν ακομα φανατικο στο blog σου

Ανώνυμος είπε...

Nomizw oti meta apo auto to thaumasio keimeno anhkw epishs stous fans sou!
To periergo tis ypotheseis einai oti ki egw oso zousa sto spiti me tin oikogeneia panta oi stigmes zois htan stin kouzina. Exw na thimamai tosa pragmata apo tis kouzines pou exw zhsei me tin oikogeneia mou par'olo pou eixame saloni.
Omws twra pou zw monos mou... den kserw... H kouzina einai to domatio pou kathomai ligotero kai kyriolektika mou einai katathliptikh.. Den exw tipota na thimamai apo auth para mono apotyximenes mageirikes apopeires. Proswpika h kouzina mou einai endiaferon mono otan den eimai monos!
Poly mou arese to post sou!

σορολόπ είπε...

Darken... σε ευχαριστώ πολύ...η αίσθηση να αρέσει κάτι που εσένα σου λέει πολλά είναι τελικά ασύγκριτη!
Μην ανησυχείς κι εγώ με την κουζίνα μου είχα παρόμοια σχέση, αλλά την έφτιαξα κάπως ώστε να μου αρέσει καλύτερα και τώρα κάνω συχνότερα μαγειρικές απόπειρες... αν δοκιμάσεις δε, να κάθεσαι και με φίλους σε αυτή για καφεδάκι ή ενώ ετοιμάζεις κάτι πρόχειρο για φαγητό θα "ζωντανέψεις" την κουζίνα σου και θα νιώσεις πολύ όμορφα (πιστεύω)...