Τρίτη 27 Νοεμβρίου 2007

Οι ρομαντικοι της επικοινωνιας

…ίσως έχετε προσέξει ότι οι περισσότεροι συγγραφείς όταν τους ρωτάνε «Πότε αρχίσατε να γράφετε;» δίνουν απαντήσεις του τύπου «Γράφω από 10 χρονών» ή «Άρχισα να γράφω στη σχολική εφημερίδα, εε και μετά μου’ μεινε» ή το δημοφιλές κλισέ «Από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου έγραφα» και άλλα παρόμοια …

…έτσι λοιπόν κι εγώ από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου είχα κόλλημα με την επικοινωνία και δη τη γραπτή… δεν είναι το γράψιμο τελικά που μου αρέσει τόσο, όσο το να επικοινωνώ μέσο αυτού με ανθρώπους που δεν γνωρίζω ή ακόμα και με αυτούς που γνωρίζω… οι περισσότεροι άνθρωποι νομίζουν ότι δεν υπάρχει τίποτα να γράψεις σε γνωστούς και φίλους, αφού έτσι κι αλλιώς τους συναναστρέφεσαι τακτικά.. και όμως γράφοντας μπορεί ο άλλος να σε κεράσει ανομολόγητες σκέψεις και εσώτερα δρώμενα που ούτε καν υποπτευόσουνα… δεν είναι το ίδιο με την προσωπική επαφή, είναι ένα άλλο είδος επαφής, πιο αποκαλυπτικής μερικές φορές… θυμηθείτε πόσες φορές γράψατε ένα SMS που δεν θα μπορούσατε να αρθρώσετε στον παραλήπτη του δια ζώσης… όταν κάποιος γράφει είναι μόνος με τον εαυτό του, ακόμα κι αν όσα γράφει απευθύνονται σε κάποιον που θα τα διαβάσει ή όχι, στο τέλος…

…από πολύ μικρή έδειξα μια ξεκάθαρη προτίμηση σε κάθε μέσο που πρόσφερε η εποχή για γραπτή επικοινωνία με τους γύρω μας και όχι μόνο… στο σχολείο διατηρούσα αυτοσχέδια λευκώματα που έφτιαχνα με πολύ μεράκι προκειμένου να πείσω τους φίλους και συμμαθητές μου να μου εμπιστευτούν τις σκέψεις τους… τα έχω φυλαγμένα ακόμα και σήμερα ως κόρη οφθαλμού, γιατί μοσχοβολάνε το άρωμα της (χαμένης) αθωότητας των χρόνων εκείνων… τι σημασία είχε που με τους περισσότερους βλεπόμασταν καθημερινά?! σπάνια μιλούσαμε ανοιχτά για το κομμάτι του εαυτού μας που εναποθέταμε στις λευκές σελίδες ενός λευκώματος, στο οποίο συνυπήρχαμε όλοι συνωμοτικά…

…το καλύτερό μου όμως ήταν η αλληλογραφία... κατ' αρχήν, όλο το χειμώνα αλληλογραφούσα με τα παιδιά που έκανα παρέα στο χωριό όταν πήγαινα διακοπές το καλοκαίρι… δυο φίλες από τη γειτονιά και τις ξαδέρφες μου… έτσι είχα πάντα μια γεύση από καλοκαίρι μες το χειμώνα και μάθαινα τα νέα του χωριού από πρώτο χέρι… με μια ξαδέρφη μου μόνο μας χάλασαν τη διασκέδαση, όταν ο πατέρας της σε ένα παραλήρημα βλαχιάς της απαγόρευσε να αλληλογραφούμε καθώς δεν το χωρούσε ο νους του… «τι είστε?! λεσβίες? και αλληλογραφείτε!?» ήταν ο αποστομωτικός επίλογος… σήμερα βέβαια, που το καλοσκέφτομαι, του αναγνωρίζω ένα μικρό δίκιο καθώς στα χρόνια του συνήθιζαν να αλληλογραφούν μόνο οι ερωτευμένοι, ελλείψει της δυνατότητας να συναντιούνται ελεύθερα… οπότε σύμφωνα με όσα ήξερε ορθώς παρεξήγησε…

…εκτός από τους καλοκαιρινούς μου φίλους, το μεγάλο μου πάθος ήταν η αλληλογραφία με παιδιά από το εξωτερικό.. εκείνη την εποχή – ξέρετε λίγο μετά τους παγετώνες - ήταν της μόδας τα pen friends… υπήρχε μια υπηρεσία, το Pen Pal, που σου έστελνε τα στοιχεία άλλων παιδιών από όποια χώρα του κόσμου ήθελες για να αλληλογραφείς μαζί τους, έναντι μιας πολύ μικρής αμοιβής… έτσι έκανες φίλους από όλο τον κόσμο με απώτερο σκοπό – ιδανικά - να επισκεφτεί κάποτε ο ένας τον άλλον και να γνωρίσει τη χώρα του… μιλάμε για τρέλα.. δεν με έφτανε το διάβασμα και το γράψιμο για το σχολείο... είχα και κοτζάμ αλληλογραφία να απαντήσω, εσωτερικού και εξωτερικού... κατέληξα να αλληλογραφώ με δύο παιδιά, μια συνομήλικη Ολλανδέζα και ένα μεγαλύτερο Βραζιλιάνο, σταθερά για 2 χρόνια και δεν έβλεπα την ώρα να τους συναντήσω…

…κάποια στιγμή, οι γονείς μου πρότειναν να καλέσουμε την Ολλανδέζα το καλοκαίρι στο εξοχικό μας για να γνωριστούμε από κοντά και ίσως με άφηναν να πάω κι εγώ στην Ολλανδία μετά... κούνια που με κούναγε… κατ’ αρχήν, στην ηλικία των 17 δεν είχα ιδέα τι εστί Ολλανδία και πώς το τρίβουν το πιπέρι οι μικρές Ολλανδέζες.. χαχαχα.. και έτσι τις 2 εβδομάδες που έμεινε στην Ελλάδα παραλίγο να κάνει εξώφυλλο στο Playboy… με το που προσγειώθηκε στο Ελληνικό πρέπει να πέταξε το βρακί της, μια και θα της ήταν άχρηστο τις υπόλοιπες μέρες αφού περνούσε τον περισσότερο καιρό με τα πόδια ανοιχτά!!! ..που να φανταζόμουνα τέτοιο ταμπεραμέντο 17 χρονών κορίτσι?! και που να την κρύψω!? …που κατεβαίναμε στην παραλία και μας περιτριγύριζαν τα καμάκια, όπως οι μύγες το μέλι?! και όλα αυτά σε ένα χωριό της Αχαϊας τη δεκαετία του ’80… που πηγαίναμε ντισκοτέκ με τη συνοδεία ενήλικα πάντα… τι κι αν προσπάθησα να της εξηγήσω ότι στο Ελλάντα είμαστε ακόμα Οθωμανοί σε μερικά πράγματα..χαχαχα.. εκείνη το χαβά της, ήθελε να περάσει ονειρεμένες διακοπές στα μπράτσα κάποιου χλιμίτζουρα από αυτούς που σέρναμε ξωπίσω μας… πέρασα δύο εβδομάδες εφιαλτικές… και ούτε λόγος φυσικά να την επισκεφτώ στην Ολλανδία!

…μετά ήρθε η σειρά του Βραζιλιάνου… μου έγραψε κάποια στιγμή ότι θα κάνει ένα tour στην Ευρώπη και φυσικά θα έρθει και στην Ελλάδα για μερικές μέρες… μετά το φιάσκο με την Ολλανδέζα, έσπευσα να του εξηγήσω τα ντόπια ήθη και έθιμα για να αποφύγω τα διπλωματικά επεισόδια… τελικά, αποδείχτηκε πολύ καλό παιδί και πολύ διακριτικός για να με φέρει σε δύσκολη θέση... κάτι που δεν συνέβη ποτέ.. σκέφτηκα να κάνω μια κρούση στους δικούς μου για να τον φιλοξενήσουμε… αλλά μόλις άκουσε ο πατέρας μου για 25χρονους Βραζιλιάνους που κάνουν τουρισμό στην Ευρώπη, έναν ντουβρουτζά τον έπαθε… χαχαχα.. παραλίγο να μου απαγορέψει την κυκλοφορία εκείνες τις μέρες… έτσι κι εγώ τον βόλεψα σε ένα Youth Hostel στην Κυψέλη και έκανα να πατήσω στη Σχολή καμιά δεκαριά μέρες που έμεινε στην Αθήνα και αλητεύαμε… ρομάντσο δεν είχε η υπόθεση, αλλά περάσαμε καταπληκτικά!

…και κάπως έτσι συνέχισα και μεγαλώνοντας να επιδιώκω την επικοινωνία μέσω του γραπτού λόγου… οι συνθήκες άλλαξαν βέβαια, τα μέσα εκσυγχρονίστηκαν, τη θέση των φακέλων με τα πολύχρωμα γραμματόσημα πήραν τα e-mail με τα ποικιλόμορφα συνημμένα, ανακαλύψαμε σιγά-σιγά τα φόρα και τελευταία τα blogs.. και έτσι το χούι δεν κόβεται… κάθε άλλο αναζωπυρώνεται… και η επικοινωνία μεταξύ ανθρώπων που δεν γνωρίζονται αλλά έχουν την ίδια αγάπη για αυτό τον τρόπο έκφρασης ενδυναμώνεται… φιλίες χτίζονται, έρωτες γεννιούνται και πεθαίνουν με ταχύτητες 100.0Μbit/sec και μια παράλληλη ζωή, χαμηλότερων τόνων διαδραματίζεται δίπλα στη θορυβώδη, real time ζωή των εναπομείναντων ρομαντικών της επικοινωνίας…

10 σχόλια:

koulpa είπε...

Πάλι βουτιά στα παλιά..:):)
Δεν επιθύμησα ποτέ να γίνω συγραφέας.. μάλον του stand up comedy ήμουν.. με παρακινούσαν κατά καιρούς φίλλοι να γράψω κάτι να γελάσουν.. αλλά τους εξηγούσα ότι είναι άλλη δουλειά.. Για μετάδοση απόψεων και πληροφοριών όμως, πάντα εμπιστευόμουν το γραπτό λόγο.. περισσότερο σημειώματα.. γραμμένα στην γραφομηχανή για να είναι ευανάγνωστα.. με ώρα και ημερομηνία.. και είς διπλούν για το (πάντα ελιπές και ακατάστατο)αρχείο.. Το 83 το pc μπήκε στη ζωή μου και διευκόληνε τα πράγματα.. τα πρώτα μόντεμ με το ακουστικό του τηλεφώνου..:):)
Για κάποια χρόνια το έντυπο ήταν οι σπουδές μου (ΤΕΙ)και η δουλειά μου (τυπογραφείο)..
Λεύκομα ποτέ δε ξεκίνησα αλλά συμπλήρωνα μανιωδώς των άλλων..
Είχα ασχοληθεί κι εγώ με το pen pal.. με είχαν φέρει σε επαφή με ένα συνομήληκο (10-11 ετών) βραζιλιάνο αλλά ξεθήμανε γρήγορα.. ίσως και οι δύο δυσκολευόμαστε τότε να εκφραζόμαστε στα αγγλικά..:):)
Ε ανοίξατε το κουτάκι με τη λογοδιάρια..:):)
Την καλημέρα(;) μου:):)

kakaskimos είπε...

Τώρα με το net θα βγάλεις τα απωθημένα σου. Οση γραπτή επικοινωνία θέλεις. Το ερώτημα είναι πόσο αληθινή είναι αυτή. Η πόσα θεωρεί ο άλλος ότι πρέπει να σου πει.
Επι παραδείγματι, η μικρή ολλανδέζα δεν φαντάστηκε ότι έπρεπε να σου αναφέρει πως θα ερχόταν στην Ελλάδα για να ζήσει εξωτικούς έρωτες με τους μαυριδερούς Ελληνες. Οτι έκανε δηλαδή και στην Ολλανδία, αλλά στο πιο άσπρο.
Το κακό της γραπτής επικοινωνίας είναι ότι δεν μπορείς εύκολα να μεταφράσεις τις σιωπές.
Καλημέρα

σορολόπ είπε...

@koulpa μας! Λογοδιάροια?! παρακαλώ, κάντε δουλειά σας.. :) ήσασταν πολύ τηλεγραφικός τελευταία στα blogs που σας πετυχαίνω, οπότε με κολακεύετε με την ξαφνική σας λογοδιάροια :))

..μάλλον το παρελθόν μου φαίνεται πιο ελκυστικό :))) γι' αυτό γράφω γι' αυτό... είναι που τόση ανεμελιά δεν θα ξαναζήσω ποτέ και γράφοντας για τότε παίρνω τη δόση μου :)

Πολύ καλημέρα σας!

σορολόπ είπε...

@kakaskimos

Η επικοινωνία στο δίκτυο - και αναφέρομαι στα blogs και μόνο και όχι στην επικοινωνία με σκοπό τις γνωριμίες - είναι διαφορετική από την αλληλογραφία με φίλους ή εν δυνάμει φίλους, όπως τα pen friends. Ο καθένας γράφει αυτά που θέλει και όχι αυτά που ίσως θέλουν να διαβάσουν οι άλλοι. Κανονικά, αυτού του είδους η επικοινωνία δεν εξυπηρετεί κάποια σκοπιμότητα κι έτσι έχει περισσότερες πιθανότητες να είναι αληθινή, κάτι το οποίο έχεις την ευκαιρία να επιβεβαιώσεις με την πάροδο του χρόνου. [Φυσικά, υπάρχουν και εξαιρέσεις, όπως σε όλα.]

Τώρα η μη έκθεση συγκεκριμένων πληροφοριών δεν ξέρω αν μπορεί να θεωρηθεί απόκρυψη της αλήθειας, αφού δεν είσαι υποχρεωμένος να ακολουθήσεις κάποιους κανόνες.

kakaskimos είπε...

Μα δεν είπα ότι η Ολλανδέζα επιτηδες δεν σου είπε πράγματα. Θεωρώ ότι σκέφτηκε ότι ήταν αυτονόητα, γι'αυτό και τα παρέλειψε.
Ζούσατε και ζείτε σε διαφορετικούς κόσμους.
Το δύσκολο είναι να καταλάβεις ότι ζείτε σε πολύ διαφορετικούς κόσμους, με ανθρώπους που ζεις πολύ πιο κοντά απο ότι με την Ολλανδέζα. Και όχι γιατι βλέπουν τον κόσμο διαφορετικά. Απλά ο κόσμος είναι διαφορετικός γι'αυτούς.
Καλό βράδυ

Ανώνυμος είπε...

Έχεις ξετυλίξει το όμορφο κουβάρι των αναμνήσεών σου. Μου αρέσουν οι ιστορίες σου. Ήταν ωραία η μικρή Ολλανδέζα; Αν ναι, κρίμα να μην την.. γνωρίσουμε κι εμείς. Γενικώς είχα διάθεση να σε πειράξω τις τελευταίες μέρες αλλά δεν είχα τον χρόνο να το κάνω. Βρίσκω όμως τώρα την ευκαιρία να ξύσω παλιές πληγές και να σχολιάσω ότι το σορολοπάκι είδε στα μάτια ενός Γερμανοτσολιά τον έρωτα της ζωής του αλλά έπεσε σε...λούγκρα. Γενικώς οι διεθνείς σου σχέσεις (με ευρωπαίους, ευρωπαίες) προκύπτουν προβληματικές...

σορολόπ είπε...

@kakaskimos.. όσο και να σου φανεί περίεργο η Ολλανδέζα δεν είχε τόση ελευθερία σπίτι της - 17 χρονών ήταν, μην ξεχνιόμαστε - και θεώρησε αυτονόητο ότι ερχόμενη στην Ελλάδα θα ξεσάλωνε.. πώς θα γινόταν αυτό τώρα μένοντας με τους γονείς μου, δεν το κατάλαβα ποτέ..

...όσο για τους ανθρώπους που ζούνε γύρω σου μεν, αλλά σε διαφορετικό κόσμο δε, και πάλι μπορείς να συμπεράνεις διάφορα από τα λεγόμενά/γραφόμενά τους.. τουλάχιστον να υποψιαστείς..

..αν εσύ π.χ. γράφεις πόσο απολαμβάνεις το πρωϊνό σου με σαμπάνια και φράουλες κι εγώ π.χ. γράφω πώς ξεροσταλιάζω στη στάση του λεωφορείου κάθε πρωί για να πάω στη δουλειά μου...εεεε νομίζω μπορείς να βγάλεις τα συμπεράσματά σου κι ας μένουμε στον ίδιο Δήμο..

..την καλημέρα μου!

σορολόπ είπε...

@fystikaki καλημέρα!

Χαίρομαι που σου αρέσουν οι ιστορίες μου γιατί έχω πολλές, όπως οι περισσότεροι φαντάζομαι.. αν ήταν ωραία η Ολλανδέζα!? θεά!!! αλλά τσούλααααα... χαχαχχα... το ιδανικό κάθε μέσου Έλληνα δηλαδή.. :P

Έχω κι άλλες ιστορίες με αλλοδαπά :P με καλύτερες προϋποθέσεις.. πάντα μου άρεσε να έχω επαφή με κόσμο έξω από το μικρόκοσμό μου κι έτσι έχω κάνει πολλούς φίλους στο εξωτερικό... βοήθησε και η δουλειά μου στο παρελθόν... γενικά, οι κακές εμπειρίες - σχετικό είναι κι αυτό -είναι ελάχιστες μπροστά στις καλές στιγμές που έχω ζήσει...

Υ.Γ. Ελπίζω να μην δουλεύεις πολύ και ξεχνάς να ζήσεις ;)

Ανώνυμος είπε...

Να ζήσω; Τι είναι αυτό; Χαχα. Όπως βλέπεις το ξέχασα ήδη. Τρέχωωωωω. Πελάτες μουυυυυυυ. Έχω αρχίσει να το χάνω...
Θα κάνω αίτηση για αύξηση του 24ωρου κατά 12 ώρες ακόμη τουλάχιστον.
Ναι. Θέλω πολύ να ακούσω κι άλλες ιστορίες σου το συντομότερο.

σορολόπ είπε...

χαχαχα αα καλός είσαι κι εσύ! κατάλαβα... κι εμένα τελευταία μ' έχει πιάσει μια εργασιομανία.. δεν ξέρω πώς μου προέκυψε χαχαχ να φανταστείς ότι δεν σκέφτομαι καν να αλλάξω δουλειά!! σαν να ξαναερωτεύτηκα τη δουλειά μου ένα πράγμα... φτου κακά! :)))